FAQ
Tältä sivulta löydät vastauksia yleisimpiin meille esitettyihin kysymyksiin. Jos et löydä täältä vastausta, voit olla meihin yhteydessä info@firent.fi tai suoraan toimipisteeseen, joiden yhteystiedot löydät klikkaamalla tästä.
Voinko vuokrata auton käteisellä/laskulla?
Valitettavasti emme voi vuokrata autoa käteisellä. Edellytämme maksuvälineen luotto(credit) korttia, joka samalla toimii vakuutustemme edellyttämänä vakuutena autosta vuokrauksen aikana. Laskutus on mahdollinen vain yritysasiakkaille (osakeyhtiöt), joille on avattu meillä asiakkuus (edellyttää luottotietojen tarkistusta sekä tiettyä riskiluokkaa).
Mikä on ennakkovarmenne ja miksi se tehdään?
Ennakkovarmenne on katevaraus joka tehdään asiakkaan kortille autoa noudettassa. Kyseessä ei ole veloitus, vaan tietynsumman varaus luottokortilta. Ennakkovarmenne tehdään palautuksen yhteydessä havaittavien lisäveloitusten (lisävuorokaudet, pysäköintisakot, puuttuva polttoaine, lisäkilometrit, vauriot ym.) takia. Ennakkovarmenne puretaan autonpalautuksen jälkeen kun olemme ehtineet tarkastaa auton kunnon.
Pitääkö minulla olla ajokortti mukana kun noudan vuokra-autoa?
Ajokortti pitää aina olla mukana autoa noudettaessa. Suomen lain mukaan vuokraamolla on velvollisuus tarkistaa kuljettajan ajolupa ja ajokortti on ainoa tapa tehdä. Tästä syystä emme myöskään voi hyväksyä ajokortin valokopiota/kuvia.
Voinko ajaa vuokra-autolle ulkomaille?
Auton käyttö Suomen rajojen ulkopuolella on kielletty. Autolle voidaan tietyissä tapauksissa myöntää maastavientilupa Ruotsiin ja Norjaan. Maastavientilupa maksaa 200,00eur/vuokraus. Asiakkaan tulee aina ennen varauksen tekemistä olla yhteydessä noutopisteeseen ja kysyä lupaa. Lupaa ei voidan myöntää kesken vuokrauksen tai jälkikäteen. Asiakas on myös vastuussa mahdollisista ympäristö, lautta, silta, tunneli ym. maksuista joita Suomeen rekisteröidyiltä autoilta peritään Ruotsissa ja Norjassa.
Voinko olla varma, että saan juuri sen merkkisen auton kuin olen varannut?
Nettisivuillamme sekä yhteistyökumppaniemme sivuilla on mainittu esimerkkiautot joita kalustosamme löytyy. Emme valitettavasti aina pysty takaamaan juuri saman merkkistä/mallista autoa mikä varauksessanne mainitaan koska automallit/merkit vaihtelevat paikkakunnittain. Jos olet tehnyt varauksen ja haluat tietää millaisen auton saat tai haluat esittää merkki/malli toiveen, olethan yhteydessä suoraan toimipisteeseen.
Mistä löydän toimistojenne yhteystiedot?
Kaikkien toimistojemme yhteystiedot löydät nettisivuiltamme klikkaamalla toimipisteet.
Millaiset renkaat autoissanne on talvella?
Kaikki automme on varustettu talvirenkailla 1.12. - 31.3. välisenä aikana.
Mitä teen jos auto rikkoutuu kesken vuokrauksen?
Auton rikkoutuessa/vian ilmetessä tulee asiakkaan olla heti yhteydessä FiRENT tiepalveluun (0600-550713). Tiepalvelu auttaa 24h valtakunnallisesti ja tarvittaessa järjestää tarvittavan avun hinauksineen/sijaisautoineen paikanpäälle.
Olen jo varausvaiheessa syöttänyt tietoni, miksi niitä kysytään uudestaan autoa noudettaessa?
Kun varaus on tehty omien nettisivujemme (www.firent.fi) kautta, syöttämänne tiedot siirtyvät suoraan toimipisteeseen eikä niitä kysytä uudestaan. Jos varaus on tehty muuta varauskanavaa pitkin emme tietoturva säädöksistä johtuen saa nimeänne lukuunottamatta muita tietoja. Tästä syystä toimipisteemme joutuu pyytämään ne uudestaan.
Olen juuri täyttänyt 18 ja saanut ajokortin. Voinko vuokrata teiltä auton?
Valitettavasti et. Edellytämme vuokraajalta/kuljettajalta 21-vuoden ikää sekä vähintään yhden vuoden ajokokemusta.
Millaiset vakuutukset autossa on?
Kaikissa autoissamme on liikenne- ja kaskovakuutus. Omavastuu vaihtelee 1500-200eur/vahinko välillä riippuen valitsemastanne autoluokasta ja vakuutuspaketista. Tarkempia tietoja vakuutuksista saat varausvahvistuksestasi tai ottamalla yhteyttä toimipisteeseen.
Huomaathan että, jos olet ostanut lisävakuutukset kolmannelta osapuolelta (luottokorttiyhtiö, broker tms.) veloitamme vauriot omavastuurajojen/vaurion korjausarvion puitteissa ja haet itse korvauksen jälkikäteen vakuutuksen myöntäneeltä taholta.
Huomaathan myös, että lisävakuutuksetkaan eivät aina korvaa esim. alustavaurioita, rengasrikkoja, tuulilaseja tai vaurioita jotka ovat syntyneet kun autolla on ajettu virallisen tien ulkopuolella tai jos kuljettaja ei ole noudattanut riittävää varovaisuutta.
Mitä tehdä jos olen myöhästyn auton varatusta noutoajasta?
Myöhästymisiä sattuu meille kaikille ja ne eivät aina ole vältettävissä. Jos kuitenkin huomaat, ettet pääse noutamaan autoa sovittuna aikana, siitä on hyvä ilmoittaa toimipisteeseen. Näin toimien säästät kaikkien aikaa ja samalla varmistat auton luovutuksen sinulle sopivana ajankohtana ilman turhaa stressiä/odotusta. Jos huomaat varausvahvistuksessasi tai nettisivuillamme Meet & Greet maininnan, tiedät että luovutuspiste, josta olet tulossa autoa noutamaan ei ole miehitetty kokoajan ja ilmoittamalla myöhästymisestä varmistat paikallaolon etukäteen. Pidämme autoa yleensä varattuna 30min yli varatun noutoajan. Tämän jälkeen toimipisteellämme on oikeus myydä auto uudelleen jos asiakas ei ole ilmoittanut myöhästymisestään.
Auton tankkaus
Luovutamme autot asiakkaalle tankattuna, jolloin asiakkaan tulee myös palauttaa auto tankattuna. Tankkaus tulee suorittaa lähimmällä palautuspistettä olevalla tankkauspisteellä. Jos auto on tankattu esim. 20km ennen palautuspistettä on vuokraamolla oikeus veloittaa puuttuva polttoaine asiakkaalta. Oikea autossa käytettävä polttoaine laatu selviää vuokrasopimuksesta, auton avaimenperästä, koetaulussa/polttoaine luukussa olevasta tarrasta. Jos asiakas palauttaa auton tankkaamatta, veloitamme puuttuvan polttoaineen vuokrasopimuksessa näkyvän hinnaston mukaan.
Auton siisteys
Voidaksemme tarjota jokaiselle vuokraajallemme mieluisan ajokokemuksen, kaikki automme siivotaan jokaisen vuokrauksen jälkeen. Huomaathan kuitenkin, että on vuokraajan vastuulla huolehtia ettei autossa tupakoida, kuljeteta lemmikkieläimiä tai muuten sotketa verhoilua/autoa. Ylimääräisestä siivouksesta aiheutuneet kulut joudumme veloittamaan vuokraajalta.